Algorytm PageRank i TrustRank

Firma Google stała się globalnym liderem w dostarczaniu usługi wyszukiwania informacji w Internecie. A wszystko to za sprawą twórców algorytmów PageRank i TrustRank autorstwa Zoltana Gyongyia i Hectora Garcia-Molina z uniwersytetu Stanford i Jana Pedersena z Yahoo!

Zasada działania algorytmu polega na cytowaniu wartościowych stron przez inne wartościowe strony. Pomysł zaczerpnięty jest z stosowanego od lat w nauce systemu cytowani artykułu. W Internecie natomiast sprawa się trochę komplikuje. Nie można traktować wszystkich stron jednakowo. Nie wszystkie strony niosą ze sobą użyteczne informacje. Znaczna część portali polega na sprzedaży produktów i usług. Część stron ma znaczenie wyłącznie serwisowe. Większym problemem są niechciane strony, które mają na celu promowanie wskazanych witryn. Część stron próbuje zaprezentować informacje sprzeczne z opisem lub wprowadzają internautę w błąd. Problem ten próbował rozwiązać algorytm TrustRank, który w odróżnieniu od PageRank wyposażony jest w liczniejsze narzędzia do kategoryzowania stron w Internecie.

Poniżej znajdują się odnośniki do stron omawiających działanie algorytmu Google przedstawiający stan na rok 2004. Jest to dobry punk zaczepienia dla poszukiwaczy wiedzy odnośnie tego jak w Internecie odnaleźć szukaną informację.